آزمایشگاه مجازی سازی – ESXi های تو در تو

برای ساخت آزمایشگاه مجازی سازی کافی است یک سرور ESXi را روی سخت افزار نصب کنید و با یک ترفند سایر سرور های ESXi تو در تو را نصب نمایید. پس اجازه دهید اولین آزمایشگاه مجازی سازی را با ساخت ESXi های تو در تو آغاز کنیم.

ESX های تو در تو (ساخت محیط تست)

در گذشته ساخت محیط های تست ESXi با مشکلاتی همراه بود که در نسخه 6ام این مشکلات رفع شده است. VMware Tools پس از نصب ESXi 6.0 به صورت خودکار نصب خواهد شد و ESXi ها تفاوتی با سایر ماشین های مجازی نخواهند داشت. در گذشته لازم بود تا یک VIB به نام VMware Tools for Nested ESXi را نصب می نمودیم (ESXi 5.x) که در نسخه جدید، دیگر به آن نیازی نداریم.
برای ساخت آزمایشگاه مجازی سازی کافی است یک سرور ESXi را روی سخت افزار نصب کنید و با یک ترفند سایر سرور های ESXi تو در تو را نصب نمایید. پس اجازه دهید اولین آزمایشگاه مجازی سازی را با ساخت ESXi های تو در تو آغاز کنیم.

آزمایشگاه مجازی سازی – ESXi های تو در تو

مرحله اول: سرور ESXi را ابتدا به صورت فیزیکی روی سخت افزار نصب نمایید. نصب سرور ESXi ساده خواهد بود. می توانید سرور ESXi را روی یک فلش USB نصب نمایید. یا به وسیله VMware Workstation یا VMware Player سرور ESXi را روی فلش USB نصب نمایید و آن را به سرور متصل کنید تا از طریق آن سرور را بوت نمایید. یا ممکن است بخواهید سرور ESXi 5.x را به نسخه 6 بروزرسانی کنید.

مرحله دوم: توسط vSphere Client به کنسول سرور ESXi وصل شوید. به آدرس زیر بروید:

Configuration > سپس Networking > روی vSwitch دو بار کلیک کنید و مقدار گزینه Promiscuous Mode را به Accept تغییر دهید.

فعال کردن Promiscuous در VMware

مطمئن شوید که Promiscuous mode را روی Accept قرار داده باشد و مقدار گزینه Forged Transmits نیز باید Accept باشد (تمام گزینه ها باید روی Accept باشد). اگر این گزینه ها روی Accept نباشد ترافیک ها به ESXi تو در تو منتقل نخواهد شد.

پس اگر قبلا سناریوی آزمایشگاه مجازی سازی را پیاده سازی کرده اید و ترافیک به ESXi و ماشین های مجازی آن منتقل نشده است اولین مورد برای برسی این گزینه خواهد بود.

مرحله سوم: حالا نوبت نصب ماشین های مجازی برای آزمایشگاه های مجازی سازی رسیده است. ماشین هایی مثل DNS، Active Directory، DHCP، VMware vCenter، VCSA و … .

یک ماشین مجازی بسازید،

Create new VM > یک نام برای ماشین مجازی انتخاب کنید > انتخاب میزبان > انتخاب فضای ذخیره سازی > نوع و سیستم عامل ماشین مجازی را روی Otherقرار دهید.

نصب سرور ESXi تو در تو
تنظیم ماشین مجازی

پس از ساخت ماشین مجازی روی Finish کلیک کنید و تنظیم های ماشین مجازی را روی 2 پردازنده و 8 گیگابایت حافظه تنظیم نمایید. گزینه Expose hardware assisted virtualization to the guest OS را انتخاب نمایید و روی OK کلیک کنید.

احتمالا قصد خواهید داشت از مدل Thin Provision برای ذخیره سازی داده ها استفاده کنید. برای اینکار گزینه مشخص شده در تصویر را انتخاب نمایید، در غیر این صورت فضای ذخیره سازی به صورت Thick Provision ساخته خواهد شد. تغییر بعدی مربوط به کارت شبکه خواهد بود که بایستی مطابق تصویر آن را روی VMXNET3 تنظیم نمایید که کارایی بالاتر و سربار کمتری را نسبت به کارت شبکه E1000 فراهم می آورد.

ذخیره سازی به صورت Thin و Thick
معرفی ISO برای نصب ESXi

فراموش نکنید که در این مرحله باید فایل ISO حاوی ESXi را به ماشین مجازی معرفی نمایید. و گزینه Connect At Power On را در حالت انتخاب قرار دهید. در غیر این صورت پروسه نصب سرور ESXi آغاز نخواهد شد.

مرحله بعدی نصب سایر سرور های ESXi تو در تو و همچنین سرور vCSA خواهد بود. زیرساخت آزمایشگاه مجازی سازی شما آماده است تا کار با آن را آغاز کنید. با VMware VSAN و سایر قابلیت هایی که زیرساخت VMware vSphere نسخه 6 در اختیار تان قرار داده، شروع کنید. حتی با وجود یک سرور سخت افزاری ESXi !

در تصویر می توانید ESXi نسخه 6 که به همراه VMware Tools نصب شده است را مشاهده نمایید.

ESXi های تو در تو و نصب VMware Tools

آزمایشگاه مجازی سازی بر پایه ESXi های تو در تو سرعت و کارایی که آزمایشگاه مجازی سازی واقعی را نخواهد داشت. اما به شما کمک خواهد نمود تا با تکنولوژی مجازی سازی آشنا شده و بتوانید مدارک آن را کسب نمایید. آزمایشگاه مجازی سازی شروع خوبی خواهد بود، فراموش نکنید حافظه (Memory) اولین نیازتان خواهد بود و نیاز بعدی تان استفاده از دیسک های SSD است. قیمت حافظه های SSD مثل گذشته مشکل زا نیست و می توان با هزینه مناسبی از این نوع حافظه ها در محیط های آزمایشگاهی استفاده نمود. قبلا نیز مقاله ای تحت عنوان “مجازی سازی – برای شروع چه چیز هایی را باید بدانید” را منتشر نمودیم، این راهنما می تواند شروعی برای فراگیری دانش مجازی سازی باشد اگر قبلا کتاب مجازی سازی با VMware Workstation را دریافت نکرده اید. الان زمان مناسبی است!

آموزش های مرتبط

شرکت ویرا شبکه نگار فعال در زمینه مجازی سازی، ذخیره سازی داده ها، مراکز داده، مانیتورینگ و امنیت زیرساخت های شبکه

دسترسی به بخش آموزش های مجازی سازی

 

دانلود کتاب VMware Workstation