تنظیم های شبکه در VMware Workstation – قسمت اول

در این مقاله تنظیم های شبکه در VMware Workstation مورد بررسی قرار گرفته است.

تنظیم ها ی شبکه در VMware Workstation – قسمت دوم
ماشین مجازی ویندوز 7 در VMware Workstation

VMware Workstation نرم افزاری است که میتواند روی سیستم عامل موجود نصب شود و میزبان سیستم عامل های دیگر باشد. از این بابت در دسته Hosted Hypervisor قرار می گیره. و برای تست سیستم عامل و نرم افزار در محیط امن گزینه مناسبی است. برای توسعه دهنده ها (وب، شبکه، برنامه نویس ها و خلاصه همه) ابزار بسیار مناسبی است. با این نرم افزار شما می توانید از یک ماشین مجازی تا یک آزمایشگاه کامل (چندین سیستم عامل و نرم افزار) را در کنار هم داشته باشید. حتی از آن می توانید در محیط های عملیاتی نیز استفاده کنید. پس بیایید تنظیم های شبکه در VMware Workstation را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

تنظیمات شبکه ماشین مجازی در VMware Workstation

کارت شبکه در مد NAT

NAT کردن (Network Address Translation)

اولین کار بعد از ساخت ماشین مجازی جدید معمولا استفاده از کارت شبکه در مد NAT است. در این مدل میزبان (سیستم عامل میزبان ماشین مجازی) در نقش روتر ظاهر خواهد شد و کل ترافیک ماشین مجازی از طریق آن عبور خواهد کرد و به اصطلاح ترافیک آن توسط میزبان مخفی می شود. ماشین مجازی می تواند از طریق اتصال پیش فرض اش به میزبان به شبکه وصل بشه. از دید سایر دستگاه های درون شبکه این ترافیک از سمت میزبان ترجمه میشود نه ماشین مجازی.

تنظیمات IP ماشین مجازی و Trace Route آن

اگرچه در این حالت ماشین مجازی قادر است به منابع شبکه دسترسی داشته باشه ولی قادر نیست در نقش ارائه دهنده سرویس یا منبع در شبکه ظاهر شود. این شبکه (پشت NAT) قرار دارد. و بازه IP مختص به خودش را دارد که از طریق DHCP  موجود در نرم افزار VMware Workstation قابل تغییر است.

تنظیمات ماشین مجازی در مد Host-Only

کارت شبکه در مد Host-Only

از این گزینه زمانی استفاده می شود که قصد ندارید ماشین مجازی بتواند به کل شبکه یا اینترنت دسترسی داشته باشد.

تنظیمات IP ماشین مجازی و تست اتصال آن به میزبان

در این مد هم تنظیمات IP از طریق DHCP دریافت می شودبا این تفاوت که بازه IP آن با شبکه NAT متفاوت خواهد بود. (در ادامه بیشتر توضیح داده میشود).

تنظیمات شبکه ماشین مجازی – مد Bridged

کارت شبکه در مد Bridge

Bridge به معنی پل، پلی است که شبکه ی مجازی را با شبکه میزبان (فیزیکی) متصل می کنه به طوری که ماشین مجازی در همان شبکه میزبان و به عنوان یک ماشین مجزا دیگر شناخته می شود. و حتی از DHCP محلی شبکه نیز با یک MAC آدرس مجزا درخواست IP می کنه (در صورتی که DHCP محلی وجود داشته باشه).

IP آدرس دریافتی ماشین مجازی در مد Bridged

در این مد ماشین مجازی قادر است تا در شبکه محلی شروع به سرویس دهی کند و منابع اش رو به اشتراک گذارد. برای مثال: ماشین مجازی می تواند در نقش یک فایل سرور یا وب سرور یا هر سرور دیگری که احتیاج دارید ظاهر شود و شما برای سرور خانگی و یا حتی اداری لازم نیست یک سیستم مجزا داشته باشید. کامپیوتر رومیزی همیشه روشن تان می تواند این کار رو به کمک VMware Workstation برای شماانجام دهد.

این قابلیت و مد رو به اسم Auto-Bridging میشناسیم، چون به صورت خودکار کارت شبکه فعال میزبان رو تشخیص میده و به شبکه آن وصل میشود.
MAC آدرس ماشین مجازی در لیست DHCP Leases

در زیر مجموعه گزینه “Bridge Connected Directly to the physical network” گزینه دیگری وجود دارد به نام “Replicate physical network connection state”. در صورتی که VMware Workstation رو روی لپ تاپ یا دستگاه موبایل (Portable) نصب شده باشد، استفاده از این گزینه این قابلیت رو به شما میدهد که با تغییر شبکه (سیمی یا بی سیم) ماشین مجازی کاملا خودکار به شبکه جدید وصل شود. مثلا وقتی که لپ تاپ رو از محل کار به خانه می آورید.

آموزش های مرتبط

شرکت ویرا شبکه نگار فعال در زمینه مجازی سازی، ذخیره سازی داده ها، مراکز داده، مانیتورینگ و امنیت زیرساخت های شبکه

دانلود کتاب VMware Workstation