نحوه نصب VIB ها در VMware ESXi

VIB چیست ؟ و نحوه نصب VIB ها در VMware ESXi چگونه است ؟ VIB ها بسته هایی هستند که می توانند بسته ی بروزرسانی، راه انداز های سخت افزاذی (Drivers) و یا بروزرسانی نرم افزار های مکمل سرور ESXi باشند. که توسط VMware Update Manager – VUM یا به صورت محلی توسط CLI (خط فرمان) برای بروز رسانی کاربرد دارند. برای نمونه بروز رسانی ESXi یکی از موارد است.

VIB چیست ؟ و نحوه نصب VIB ها در VMware ESXi چگونه است ؟ VIB ها بسته هایی هستند که می توانند بسته ی بروزرسانی، راه انداز ها (Drivers) و یا بروزرسانی نرم افزار های مکمل سرور ESXi باشند. که توسط VMware Update Manager – VUM یا به صورت محلی توسط CLI (خط فرمان) برای بروز رسانی کاربرد دارند. برای نمونه بروزرسانی ESXi یکی از موارد است.

در اینجا راجع به نسخه رایگان ESXi صحبت می کنیم که خط فرمان راه دور پشتیبانی نمی شود (Remote CLI) و دلیل آن محدودیت های اعمال شده توسط شرکت VMware در نسخه رایگان ESXi است.

ابزار اسکریپت نویسی PowerShell در نسخه رایگان ESXi به صورت فقط خواندنی (Read-only) است. در این حالت هنوز امکان بروزرسانی/ نصب و بررسی VIB ها وجود دارد. اگر سرور ESXi به آخرین نسخه vSphere بروزرسانی شود و لیسانس آن تعریف شود. می توان به معنای واقعی سرور ESXi را مدیریت نمود.

VIB چیست ؟

VIB ها بسته های نصب شونده در vSphere هستند. اما همین بسته ها نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. Image Profile ها، بسته های نرم افزاری و VIB های مستقل.

انواع VIB ها و تفاوت آنها

VIB ها:

VIB یک بسته نرم افزاری برای سرور ESXi است. راهکار ی برای بروزرسانی نرم افزار های شرکت VMware و شرکت هایی که برای زیرساخت های مجازی سازی شده توسط vSphere نرم افزار تولید می کنند و همچنین راه انداز های سخت افزاری، تامین کننده CIM و نرم افزار های مربوط به سرور ESXi. VIB ها بسته های نرم افزاری هستند که توسط آنها می توانید ISO ی سرور های ESXi را شخصی سازی کنید یا توسط آنها سرور ESXi را بروزرسانی کنید.

پروفایل Image ها:

یک پروفایل Image شامل Image مربوط به ESXi و تعدادی VIB است. یک پروفایل Image شامل یک VIB اصلی است که ممکن است چند VIB دیگر را نیز در بر گیرد. شما می توانید پروفایل Image ها را از PowerCLI ایجاد کنید.

Software depot:

مجموعه ای از پروفایل Image ها و VIB ها یک Software depot را تشکیل می دهند.Software Depot مجموعه از فایل ها و پوشه های سلسله مراتبی است که می تواند از طریق آدرس Http (انبار آنلاین) یا فایل Zip (انبار آفلاین) در دسترس قرار گیرد. شرکت VMware و شرکای آن اقلام به ساخت Software Depot ها می نمایند. شرکت هایی که از تعداد زیادی سرور ESXi استفاده می کنند، ممکن است Software Depot های خود را بسازند تا از طریق vSphere Auto Deploy مورد استفاده قرار دهند یا آن را تبدیل به ISO نمایند.

برخی VIB ها نیاز به راه اندازی مجدد Reboot) ESXi) دارند (بسته های بروزرسانی ESXi، راه اندازهای سخت افزاری یا افزونه های esxcli) و برخی از آنها نیازی به راه اندازی مجدد ندارند مثل

  • تامین کنند گان CIM
  •  Cisco Nexus
  • افزونه های vShield
  • Lab Manager
  • HA Agent

هر VIB از سه بخش تشکیل شده است:

  • فایل : فایل اصلی است که به سرور ESXi منتقل می شود.
  • فایل توضیحات XML: حاوی اطلاعات مهمی برای نصب VIB ها است. (پیش نیاز ها، سازگاری و ذکر نیاز به راه اندازی مجدد).
  • فایل گواهینامه (Signature): گواهینامه نمایش دهنده درجه اطمینان فایل می باشد. (این گواهینامه حاوی اطلاعاتی در رابطه با سازنده فایل و صحت فایل است)

 

VIB های متفاوت از راه های گوناگون نصب می شوند. به علاوه VIB هایی زیر نیز وجود دارند:

  • VMware certified
  • VMware accepted
  • Partner supported
  • Community supported

 

نحوه نصب VIB ها در VMware ESXi (اضافه، حذف و بروزرسانی با استفاده ESXCLI)

چندین دستور خط فرمان ESXCLI وجود دارد که به وسیله آنها می توان VIB ها را نصب، بروزرسانی و یا حذف نمود:

نصب VIB ها:

esxcli software vib install -d “/vmfs/volumes/Datastore/DirectoryName/PatchName.zip“

بروزرسانی VIB ها:

esxcli software vib update -d “/vmfs/volumes/Datastore/DirectoryName/PatchName.zip”

دریافت لیست VIB های نصب شده:

esxcli software vib list

نیازی نیست که یاد آوری کنیم که قبل از هر چیز باید SSH را در ESXi فعال کنید.
منبع: vladan.fr

آموزش های مرتبط

شرکت ویرا شبکه نگار فعال در زمینه مجازی سازی، ذخیره سازی داده ها، مراکز داده، مانیتورینگ و امنیت زیرساخت های شبکه 

دانلود کتاب VMware Workstation